Onze hulpverlening
De maatschappij vraagt mentaal veel van ons: bijna de helft van de Nederlanders krijgt te maken met psychische klachten. Deze klachten kunnen een enorme impact hebben op je leven. de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) werkt mee aan een mentaal gezond Nederland door het gesprek aan te gaan met jou! Je kunt bij ons terecht voor deskundig, anoniem en gratis advies.
Wat kan je verwachten?
de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) biedt een eenmalig, gratis en anoniem adviesgesprek aan van 30 minuten. In dit adviesgesprek zal de hulpverlener je vragen stellen om de situatie en jouw vraag helder te krijgen. Het doel van het adviesgesprek is dat je na afloop weet hoe je zelf verder kunt en/of weet waar je meer ondersteuning kan krijgen. De hulpverleners van de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) hebben minimaal een HBO opleiding afgerond binnen de GGZ en kunnen met hun kennis en ervaring je een professioneel advies op maat geven.
Er zijn geen resultaten gevonden. Controleer de spelling of probeer een andere zoekterm.
Werkwijze per kanaal
- Wij gaan er vanuit dat je voor het voeren van een gesprek met een van onze hulpverleners al je aandacht nodig hebt. Vanwege de aard van de gesprekken is het lastig om je tegelijkertijd te concentreren op het verkeer. Omwille van jouw veiligheid en die van je medeweggebruikers gaan onze hulpverleners daarom niet met je in gesprek terwijl je een voertuig bestuurt.
- Zie onze privacy statement hoe wij omgaan met jouw gegevens.
Je kan met onze hulpverleners bellen via het nummer 0900 - 1450. Dit gaat vanuit je belbundel of prepaid tegoed. Er worden geen extra kosten berekend.
Wil je bellen? Zorg dat je 0900 nummers bij je telefooninstellingen zijn ingeschakeld.
- Stuur een appje naar 06 - 13 86 38 03
- Onze hulpverlener ziet je WhatsApp-naam en telefoonnummer.
- Om te voorkomen dat anderen (huisgenoten, familieleden, etc) je telefoon kunnen lezen, raden we je aan de push notificaties uit te zetten.
- Het kan soms even duren voor je (weer) een reactie krijgt in de WhatsApp. Wil je liever een aaneengesloten gesprek, dan werkt een chat of telefoongesprek het best.
- Het is niet de bedoeling om vaker per dag een gesprek met ons te beginnen en/of steeds dezelfde vraag te stellen.
- De hulpverlener kan jou na een gesprek uitnodigen om op een later moment opnieuw contact te zoeken, maar het is niet de bedoeling dat je binnen een week weer contact met ons zoekt via de WhatsApp.
- Voordat je een WhatsApp gesprek begint wordt er een aantal gegevens gevraagd waarvan het onderwerp en de vraag die je daarbij hebt verplicht zijn. Wij kunnen er zo voor zorgen dat je bij de juiste hulpverlener komt. Het invullen van de andere gegevens is niet verplicht, maar kan wel helpen om je gesprek beter laten verlopen.
- Wanneer je je niet aan de regels en afspraken houdt kan je de toegang tot de chat of WhatsApp ontzegd worden.
- Stuur een mail naar hulplijn@wijzijnmind.nl
- Als je de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) een e-mail stuurt, vermeld daar dan ook in wat de (hulp)vraag is die je wilt stellen aan een hulpverlener van de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie). Zonder een dergelijke vraag is het voor de hulpverlener lastig om op je e-mail in te gaan en je een passende reactie te geven. Jouw hulpvraag geeft richting aan het advies dat je van ons krijgt.
- Wij vragen je ook om de tekst van je e-mail tot maximaal 250 woorden ofwel ½ A4-tje te beperken.
- Mocht je merken dat het niet lukt om een hulpvraag te formuleren en/of je te beperken tot het maximale aantal woorden, dan is e-mail waarschijnlijk geen geschikt medium om contact met ons op te nemen. In die situatie raden wij je aan ons te benaderen via telefoon, chat of WhatsApp.
- Start de chat door op de button hieronder te klikken. De chat opent zich (rechts)onder in beeld.
- Indien er geen hulpverlener beschikbaar is kom je in een wachtrij.
- Het is niet de bedoeling om vaker per dag een gesprek met ons te beginnen en/of steeds dezelfde vraag te stellen.
- De hulpverlener kan jou na een gesprek uitnodigen om op een later moment opnieuw contact te zoeken, maar het is niet de bedoeling dat je binnen een week weer contact met ons zoekt via de chat.
- Voordat je een chat gesprek begint wordt er een aantal gegevens gevraagd waarvan het onderwerp en de vraag die je daarbij hebt verplicht zijn. Wij kunnen er zo voor zorgen dat je bij de juiste hulpverlener komt. Het invullen van de andere gegevens is niet verplicht, maar kan wel helpen om de chat beter laten verlopen.
- Je IP-adres kan voor ons zichtbaar zijn. Gevoerde chats worden tijdelijk opgeslagen en na een periode van vier maanden gewist.
- Wanneer je je niet aan de regels en afspraken houdt kan je de toegang tot de chat of WhatsApp ontzegd worden.
- Start de chat door op de button hieronder te klikken
Hoe stel je een goede hulpvraag?
Hulp vragen kan best lastig zijn. Omdat je je schaamt, je niet weet waar je terecht kan, of omdat je niet zo goed weet waar je hulp bij nodig hebt. Wij helpen je graag een goede hulpvraag te stellen, zodat je beter en sneller geholpen wordt.
Er zijn geen resultaten gevonden. Controleer de spelling of probeer een andere zoekterm.
Wil je naar een huisarts of een andere professional omdat je psychische klachten hebt, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet aanpakken? De hulpverleners van de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) helpen je graag om samen de juiste hulpvraag te bedenken. De maatschappelijk werkers en psychologen van de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) kennen het werkveld en weten met welke vragen je bij wie terecht kunt.
Wil je van de hulpverleners van MIND hulp of advies? Dan kan het helpen om alvast over de volgende dingen na te denken en ze te benoemen in het gesprek:
- Beschrijf kort wat de situatie is: Met een aantal zinnen kun je vaak al je situatie schetsen. Mochten de hulpverleners meer informatie nodig hebben, dan stellen ze je gerichte vragen.
- Zeg waar je precies hulp van de MIND Hulplijn (voorheen Korrelatie) bij nodig hebt. Bijvoorbeeld:
- Je hebt bepaalde klachten en wilt graag weten wat er aan de hand is.
- Het gaat niet goed met een naaste en je wilt weten hoe je die persoon het beste kan helpen.
- Je zit niet lekker in je vel en je bent op zoek naar tips hoe je daarmee om kan gaan.
- Je hebt al een behandeling voor je klachten gehad, maar je hebt een terugval. Hoe kan je zorgen dat je weer sneller op de rit bent?
- Je weet niet zo goed waar je terecht kunt met je hulpvraag.
Hoe groot of klein je probleem ook is, bij ons kun je terecht! We helpen je graag verder.